HISTORISCHE CONTEXT
Door een slimme huwelijkspolitiek en diplomatie wist het huis Habsburg, die oorspronkelijk de aartshertogen van Oostenrijk waren, in 1482 om de Bourgondische Nederlanden in bezit te krijgen. Onder de Habsburgers kende Nederland genoeg onrust. Zo voerde de Habsburgers oorlog met de Gelderse Hertogen en diens bontgenoot de koning van Frankrijk. Daarnaast ontstond er in 1517 een breuk in de katholieke kerk door het uitbreken van het de reformatie. Toch was kende Nederland onder de Habsburgers zeker ook een periode van groeiende welvaart. Met name de steden in Holland kregen een steeds sterkere rol in de internationale handel. Daarnaast wist Karel V ook de Gelderse Hertog voorgoed te verslaan, waardoor de Habsburgse Nederlanden aaneengesloten geheel vormden. De Habsburgers bezaten de keizerstitel van het Heilige Roomse Rijk en bezaten naast land in het huidige Nederland ook delen van het huidige Tsjechië, Hongarije, Italië en Spanje en diens overzeese koloniën. Nederland was hiermee onderdeel geworden van een uitgebreid wereldrijk wat zich uitstrekte van Europa tot aan Amerika en de Filipijnen.
MUZIEK
Op cultureel gebied wordt deze periode in de Europese geschiedenis gekenmerkt door de renaissance (wat letterlijk wedergeboorte betekend). Dit hield dat in de kunst en wetenschap steeds meer de klassieke oudheid (Grieken en Romeinen) als voorbeeld werd gesteld. Kunstenaars en componisten werkten, net als voorheen, grotendeels in dienst van de kerk en het adellijk hof. Hun werken kregen echter een meer individueel karakter doordat artiesten hun werk aan zichzelf toeschreven. Dit gebeurde in de middeleeuwen niet vaak, omdat artiesten hun werk voor het geloof of god opdroegen en niet voor persoonlijke roem. De Italiaanse componist Francesco da Milano (1497-1543) is hier een voorbeeld van. Francesco stond in heel Europa bekend als een virtuoos luitspeler. De luit was in deze periode een populair instrument en was een ontwikkeling van het oorspronkelijk Arabische en Perzische snaarinstrument de oed.