Veel gestelde vragen

Op deze pagina vind je de antwoorden op de meest gestelde vragen. Niet het antwoord gevonden dat je zoekt? Mail ons dan via [email protected]. We helpen je graag verder.

Algemene vragen:

Waarom meedoen aan Dag van het Kasteel?

Meedoen betekent dat je het, net als wij, belangrijk vindt dat één keer per jaar kastelen en buitenplaatsen landelijke aandacht krijgen. Laat zien dat kastelen en buitenplaatsen er in vele soorten en maten zijn! Er zijn tal van voordelen voor jouw eigen locatie: genereer bekendheid bij een breed publiek, vertel het verhaal van jouw locatie, laat zien wat jouw locatie allemaal te bieden heeft, maak gebruik van de pr kanalen van Dag van het Kasteel. Lees meer op de pagina inspiratie.

Wat betaal ik om mee te doen aan Dag van het Kasteel?

Vanwege alle onzekerheden rondom Covid waar we ook in 2022 mee te maken zullen hebben, vragen we voor deelname in 2022 geen bijdrage. Wel vragen we om feedback om Dag van het Kasteel en ons platform te kunnen blijven ontwikkelen. Je krijgt na Dag van het Kasteel een evaluatie, maar kunt nu al mailen naar [email protected].

Hoe kan ik me opgeven voor Dag van het Kasteel?

Om mee te doen met Dag van het Kasteel maak je zelf een pagina aan voor jouw locatie, dat kan HIER.
Deze pagina komt onder de tab alle kastelen te staan. Op deze pagina zet je:

  • Je Dag van het Kasteel dagprogramma
  • De openingstijden op Dag van het Kasteel
  • Praktische informatie zoals adres, e-mail, telefoonnummer en website
  • Eventueel een korte routebeschrijving, omschrijving van parkeergelegenheid enz.
  • Een korte beschrijving van de locatie
  • Vergeet niet een mooie foto toe te voegen

Wat krijg je na het aanmelden voor Dag van het Kasteel?

1. Het Dag van het Kasteel kernteam organiseert het evenement en zorgt voor alle uitingen: website, sociale media, persberichten en achtergrondartikelen. Zo zetten we kastelen en buitenplaatsen, en dus jouw locatie, in de spotlight.
2. Landelijke en regionale publiciteit in kranten, op radio, in tijdschriften enz.
3. Inspiratie bij het maken van een eigentijds programma op basis van het thema.
4. Jouw verhaal op Dag van het Kasteel | Digitaal. Gebruik hiervoor deze pagina en stuur jouw eigen verhaal in. Schrijf een verhaal van zo’n 500 woorden (waar mogelijk graag inclusief bronvermelding) met (historische) foto’s (vergeet de fotobijschriften niet). Het Dag van het Kasteel team kan hierover een redactieslag voeren. Kijk voor een uitgebreide uitleg op onze instructie pagina.
5. Goede ondersteuning door de Dag van het Kasteel.

Normaal vraag ik entree voor mijn locatie. Mag ik dit tijdens Dag van het Kasteel ook doen?

Ja dit mag, maar u kunt ook de prijs speciaal voor de Dag van het Kasteel verlagen. Nieuwe bezoekers ontdekken het moois dat u te bieden heeft. Zij komen vaak graag op een rustiger moment nog eens terug.

Mijn locatie is normaal niet geopend voor publiek, kan ik de bezoekers entree vragen?

Zaken als huur van faciliteiten, invulling van het programma en schoonmaak kosten geld. Deze onkosten kunt u dekken door entree te heffen. Bezoekers willen vaak graag een redelijk bedrag betalen om uw prachtige locatie te kunnen bekijken.

Moeten we iets speciaals organiseren of doen tijdens Dag van het Kasteel?

Het publiek verwacht dat je iets doet met het thema van dit jaar. Wij helpen je hier graag mee verder. Op de pagina inspiratie vindt je tips over hoe je dit kunt doen.

Je kunt daarnaast muziek, toneel en proeverijen op je terrein organiseren. Maar dat hoeft niet. Een dagje uit hoeft geen spektakel te zijn. Kastelen en buitenplaatsen herbergen vele verhalen. Grote en kleine. Wat voor jou alledaags is, kan voor een bezoeker bijzonder zijn.

Doe ik automatisch mee als ik vorig jaar al aan Dag van het Kasteel heb deelgenomen?

Nee, ieder jaar bekijk je of deelname haalbaar en wenselijk is en geef je je opnieuw op als deelnemer. Je inloggegevens voor onze website blijven wel behouden.

Hoe kan ik dit allemaal organiseren?

Doe vooral niet alles zelf. Werf vrijwilligers die je ondersteunen. De ervaring leert dat plaatselijke culturele verenigingen graag bijdragen aan het succes van de Dag van het Kasteel: de gildevereniging, het koor, de fanfare en de manege… allemaal zien ze jouw locatie en het publiek dat je trekt, als een mogelijk podium voor hun activiteiten. Betrek de plaatselijke middenstand, de VVV en de gemeente en bespreek plannen en kansen om samen aan te pakken.

Hoe zorg ik ervoor dat de dag goed verloopt?

Creëer omstandigheden waarbij het bezoek je niet kan overspoelen. Jij bepaalt welke delen van het domein toegankelijk zijn die dag en welke niet. Jij stelt grenzen aan bezoekersaantallen. Als je de taks bereikt, beperk dan het bezoek tot een maximum aantal. Beperk ook het aantal rondleidingen dat je aanbiedt. Stel een maximum aan de groepsgrootte en zorg dat meer mensen kunnen rondleiden zodat het werk verdeeld kan worden.

Wat bereik ik met een deelname aan Dag van het Kasteel?

Stel je eigen doelen en geef het programma vorm zodat je die doelen bereikt. Wil je vrijwilligers werven voor het knotten van de wilgen? Wil je bewoners bewust maken van het erfgoed dat je beheert? Wil je jezelf profileren als trouw- of vergader locatie? Dag van het Kasteel trekt bezoekers. Besteed in je presentatie aandacht aan jouw locatie zoals je dat wilt. Wil je nog wat specifieke voorbeelden ga dan naar de pagina inspiratie.

Hoe geef ik vorm aan het thema?

Komende editie van Dag van het Kasteel staat in het teken van rampen die kastelen en buitenplaatsen hebben doorstaan. Hiermee sluit Dag van het Kasteel aan bij de herdenking van het Rampjaar 1672, komend jaar 350 jaar geleden.

Ook kijken we naar de actualiteit. Het rampjaar 2020 is net voorbij en ook in 2021 maakten we rampzalige tijden mee door corona en door de overstromingen die vooral Limburg troffen. Zijn er parallellen met het Rampjaar 1672? Het ene Rampjaar is het andere niet, of toch wel?

Maar ook andere rampen komen aan bod. In de loop der eeuwen hebben kastelen en buitenplaatsen flink wat rampen doorstaan, waarover vele verhalen vertellen zijn.

Kastelen en buitenplaatsen hebben in hun lange geschiedenis te maken gehad met oorlogsgeweld en natuurgeweld, met rampzalige eigenaren die hun goed vergokten of verwaarloosden, met economische tegenspoed of met herbestemming die met flinke ingrepen aan het gebouw gepaard ging.

Geef het themaprogramma vorm op een manier die voor jouw locatie passend is:
– Maak een wandelroute over uw terrein langs objecten, planten en gebouwen
– Geef op vooraf aangekondigde tijdstippen een rondleiding
– Zet een fietstocht uit
– Belicht wat er nog is, maar ook wat er ooit was
– Toon bezoekers hoe er gewoond en gewerkt werd en misschien nog altijd wordt

Is het de bedoeling dat ik het huis ook openstel?

Dat mag, maar het is absoluut niet verplicht. Je kunt ook, voor deze ene dag, alleen het terrein openstellen voor publiek. Bezoekers vinden het al leuk dat ze bij jou op bezoek mogen komen!

Vragen over de wandelingen:

Waarom een wandeling in de app?

Met een wandeling kunnen bezoekers op Dag van het Kasteel, maar ook erna, jouw locatie op een mooie manier (en corona-proof) beleven.
Vaak zijn delen van het landgoed opengesteld voor wandelaars. Door je wandeling in de app te zetten geef je bezoekers informatie over wat ze zien. Je kunt vertellen wat voor jou belangrijk is of karakteristiek voor jouw terrein. Door de wandeling via het account van Dag van het Kasteel te maken wordt deze ook bij ons op de website en facebook gezet. Dit betekent dat de wandeling het hele jaar door een groot publiek bereikt!

Zijn er kosten verbonden aan het maken van een wandeling in de app?

Nee, jouw wandeling maken in izi.TRAVEL is ook gratis.

Wie heeft de auteursrechten van de wandeling op izi.TRAVEL?

Je blijft baas over je eigen content. izi.TRAVEL mag jouw wandeling en de tekst en beeld niet gebruiken voor andere doeleinden. Je kunt je eigen informatie en wandeling altijd aanpassen.  

Wat doe ik om de privacy te waarborgen?

Gebruik ivm auteursrechten eigen foto’s en filmpjes en geen foto’s en filmpjes van internet. Behalve als deze 70 jaar of ouder zijn, of uit je eigen archief komen. 
Creative Commons CC foto’s en filmpjes zijn te gebruiken met bronvermelding. 
Gebruik om privacy redenen alleen filmpjes waar mensen herkenbaar in beeld komen als zij toestemming gegeven hebben. 

Hoe vraag ik een account aan voor izi.TRAVEL?

Om jouw wandeling voor Dag van het Kasteel op izi.TRAVEL te zetten vraag je een sub-account aan bij [email protected]
Vermeld als onderwerp ‘Wandeling in de app’.

Welke bestanden kan ik uploaden op izi.TRAVEL?

  • Foto’s, JPEG of PNG, het best werkende formaat is 4:3.  
  • Filmpjes, deze kun je direct uploaden, of via een youtube-link laten zien. De maximale uploadgrootte voor een filmpje is een MP4 van maximaal 50 MB.  
  • Audio, een MP3 van maximaal 50 MB. 
  • Een quiz vraag

Per stoppunt kun je alle verschillende vormen van media toevoegen.

Is de route offline beschikbaar?

Je kunt de wandeling op je telefoon downloaden. Op deze manier is deze ook bij minder goede WIFI gewoon te gebruiken is. 

Hoeveel woorden gebruik ik bij een stoppunt?

Een verhaal bij een stoppunt kan 5000 tekens bevatten. Het is echter vaak beter om je verhaal zo compact mogelijk te houden. Het is ook mogelijk om verschillende alinea’s met tussenkopjes te maken om de tekst overzichtelijk te houden.

Hoe geef ik het vervolg van de route aan?

Wandelaars zien op de kaart hoe de route verder gat, maar het is fijn als ze dit ook kunnen lezen.
Bespreek daarom ook onder de tekst van elk stoppunt het vervolg van de route. Dit kun je nog duidelijker maken door het bijvoorbeeld schuin gedrukt te maken. Op deze manier is het erg duidelijk dat dit niet bij de tekst hoort maar een losstaande route beschrijving is.

Je kunt ook speciale navigatiepunten aanmaken op de kaart die tijdens de wandeling dan in beeld komen voor nog een extra herinnering over hoe de route verder gaat.

Hoe laat ik de route over een onverharde weg lopen?

Veel kastelen en buitenplaatsen hebben routes over onverharde wegen. Deze onverharde wegen zijn soms makkelijker te vinden als je de kaart omzet in een satelliet beeld tijdens het maken. Hiervoor staat een knop links boven de kaart waar ‘satelliet’ staat.