Stage junior fondsenwerver

Fondsenwerving is een pragmatisch vak. Hiervoor zijn ‘brains’ maar vooral ook ‘muscles’ nodig. Ben je afgestudeerd in marketing/communicatie en wil je de kant op van fondsenwerver, maar ontbreekt het je aan de benodigde kennis en ervaring? Heb je affiniteit met geschiedenis/erfgoed en vind je kastelen en buitenplaatsen mateloos interessant? Start dan jouw stage als junior fondsenwerver voor het landelijke publieksevenement Dag van het Kasteel!

Dag van het Kasteel bestaat al sinds 2008. Dit jaarlijks plaatsvindende landelijke publieksevenement besteedt aandacht aan kastelen, buitenplaatsen en hun historische groen. Dag van het Kasteel is in de afgelopen 15 jaar uitgegroeid tot een publiekstrekker met meer dan 100 te bezoeken locaties en meer dan 60.000 bezoekers.

Om het evenement te promoten wordt er elk jaar een marketing- en communicatiestrategie opgesteld, die gericht is op:

  • De zichtbaarheid van het merk Dag van het Kasteel uit te bouwen en te vergoten
  • Het aantal bezoekers te doen groeien naar 100.000
  • Het aantal deelnemende locaties te doen groeien

Elk jaar kiezen we voor Dag van het Kasteel een actueel thema. Onze content stemmen we hierop af. Het thema van de komende editie is ‘Een ramp is van alle tijden’.
Als junior fondsenwerver werk jij mee aan de financiële stabiliteit van de stichting Dag van het Kasteel en het voortbestaan van het evenement.

Wat ga je doen?

Je gaat samen met de producent van Dag van het Kasteel aan de slag. Zij is zeer ervaren fondsenwerver en verantwoordelijk voor de fondsenwerving binnen de organisatie. De fondsenwerving richt op zowel fondsen, subsidies, bedrijven als particulieren. Er is ook ervaring met crowdfunding.

Je ondersteunt bij het opstellen van een strategisch fondsenwervingsplan en een relatie ontwikkelstrategie. Jij bent verantwoordelijk voor het goed uitvoeren van alle fondsenwervende taken. Met name ondersteunen bij de uitvoering van het plan en het opstellen van aanvragen.

Als junior fondsenwerver beheer daarnaast je actief de planning, relatiebestanden en aanvraagoverzichten van Dag van het Kasteel.

Begeleiding

Tijdens de stage ontvang je (bege)leiding ‘on the job’ en word je op maat ingewerkt. In het bestuur en het projectteam zitten ervaren fondsenwervers. Van hen leer je de kneepjes van het vak. Je zult veel leren over diverse sponsor- en/of fondsenwervende strategieën, en de effectiviteit van het werven volgens een plan leert. Daarnaast zal onder meer aandacht besteed worden aan het filantropielandschap van Nederland, het opstellen van een aanvraag, positionering van de organisatie, het maken van een case-for-support, financieringsmix, de essentie van storytelling als instrument, identificeren van kansrijke doelgroepen.

Dit ga je doen

  • Je denkt mee over het opzetten van een fondsenwervingsprogramma
  • Je maakt hiervoor een actiekalender en uitvoeringsplanning
  • Je stelt subsidieaanvragen op met begrotings- en dekkingplan en projectplanning
  • Je beheert actief de uitvoeringsplanning, relatiebestanden en aanvraagoverzichten

Dit ben jij

  • Je kunt goed omgaan met vertrouwelijke informatie
  • Je bent sociaal en communicatief
  • Je kunt binnen- en buitenwereld met elkaar verbinden
  • Je bent  zelfstandig, besluitvaardig en hebt een hands-on mentaliteit
  • Je bent resultaatgericht, proactief, enthousiast en flexibel
  • Je bent breed georiënteerd en ondernemend
  • Je bent maatschappelijk betrokken.
  • Je bent creatief, enthousiast en durft initiatief te nemen
  • Je beheerst de Nederlandse taal goed, zowel in woord als op papier
  • Je hebt een hbo-diploma (of gelijkwaardig) in de richting van, communicatie/marketing, fondsenwerving is per slot van rekening in de kern responsgerichte communicatie  –  of volgt een studie in een van deze richtingen. (Het gaat immers om een stage)
  • Je bent opzoek naar een leuke en uitdagende stage voor minimaal zes maanden!

Ons aanbod

  • De kans om ervaring op te doen in een leerzame stageplaats met goede opleiding en begeleiding
  • Een plek in een klein team, bestaande uit producent en curator
  • Veel zelfstandigheid bij het uitvoeren
  • Je werkt vooral thuis, maar het team is goed te bereiken
  • Toegang tot een interessant netwerk
  • Meekijken bij een professionele organisatie van een landelijk erfgoed evenement
  • Ruimte voor persoonlijke ontwikkeling
  • Startdatum per oktober 2021 (overleg over de startdatum & duur van de stage is natuurlijk mogelijk)
  • Een stagevergoeding van € 450,- bruto per maand (o.b.v. 40 uur per week) en reiskostenvergoeding. Het aantal werkuren per week is in overleg.
  • Standplaats thuis en in Amersfoort

Belangstelling of vragen?

Heb je vragen over de vacature of wil je meer weten over ons? Aarzel niet om contact op te nemen met Janneke van Dijk via telefoonnummer: 06 3003 9581 op maandag, dinsdag en donderdag of per mail via [email protected]

Enthousiast?

Zie jij jezelf al schitteren als stagiair(e) marketing binnen ons projectteam? Reageer dan op deze vacature met je cv en een motivatie. Stuur je sollicitatie naar Janneke van Dijk, [email protected]. De stageplek is beschikbaar vanaf oktober. Succes en wie weet tot snel!