Skip to main content

Stichting Dag van het Kasteel stelt zijn nieuwe Trainee Content Creators voor

Publicatiedatum: 13-11-2025

Nieuwe lichting Content Creators bij Het Koninklijk Paleis Amsterdam samen met influencer Faye Feller (L)

De nieuwe lichting Trainee Content Creators van Stichting Dag van het Kasteel is dit jaar gestart bij Het Koninklijk Paleis Amsterdam. Zes enthousiaste jongeren (18-24 jaar) vertellen tijdens het traineeship de verhalen van kastelen, buitenplaatsen en landgoederen op een creatieve en eigentijdse manier via social media, blogs, podcasts en meer.

Influencer Faye Feller als gezicht van de campagne
Voor het derde achtereenvolgende jaar is influencer Faye Feller, bekend van haar toegankelijke en opvallende content op TikTok en Instagram, het gezicht van de campagne. Met haar originele stijl weet zij jongeren te inspireren en hen actief te betrekken bij cultuur en erfgoed.

Jongeren betrekken bij erfgoed
Stichting Dag van het Kasteel wil jongeren op een laagdrempelige manier betrekken bij het culturele erfgoed. “Hoe zorgen we ervoor dat ook toekomstige generaties zich verbonden blijven voelen met ons erfgoed?” is daarbij de centrale vraag. Door jonge ambassadeurs op te leiden en te ondersteunen, wil de stichting erfgoed op een eigentijdse manier onder de aandacht brengen.

De geselecteerde deelnemers zijn jonge, creatieve makers die zich verbonden voelen met cultureel erfgoed. Zij werden gekozen uit een open oproep waarin jongeren zichzelf op een originele manier konden presenteren via video, podcast, blog of socialmediapost. Stichting Dag van het Kasteel koos de meest opvallende en enthousiaste talenten, die met hun eigen stijl bijdragen aan het laagdrempelig en eigentijds onder de aandacht brengen van erfgoed bij hun leeftijdsgenoten.

Programma en ontwikkeling
Het traineeship duurt tot en met het jaarlijkse evenement Dag van het Kasteel in het Pinksterweekend (22 t/m 25 mei 2026) en biedt de deelnemers de mogelijkheid om zich te ontwikkelen tot volwaardige content creators. Ze krijgen coaching en workshops van ervaren professionals uit de erfgoed- en mediasector, werken op unieke historische locaties in Nederland en kunnen hun creatieve vaardigheden verder ontwikkelen. Het programma is zo ingericht dat het goed te combineren is met studie of werk.

De deelnemers aan het traineeship dragen niet alleen bij aan de zichtbaarheid van Nederlands cultureel erfgoed, maar bouwen ook een waardevol netwerk op binnen de erfgoed- en cultuursector. Tijdens Dag van het Kasteel zullen zij diverse erfgoedlocaties in Nederland bezoeken, waar zij ter plekke content maken. Het Pinksterweekend vormt daarmee het uitgelezen moment om hun opgedane vaardigheden in praktijk te brengen en zichtbaarheid te genereren voor de betrokken locaties.

Te gebruiken afbeeldingen

Download afbeelding

Thema Dag van het Kasteel 2026: Liefde
‘Liefde!’ is dit jaar het thema van Dag van het Kasteel. Voorafgaand aan en ín het Pinksterweekeinde (22 t/m 25 mei 2026) openen traditiegetrouw meer dan honderd erfgoedlocaties hun deuren. Meer informatie over het thema: Thema 2026 – Dag van het Kasteel

Over Dag van het Kasteel  
Dag van het Kasteel is het landelijke publieksevenement dat kastelen, buitenplaatsen en landgoederen in de spotlight zet. Samen met meer dan honderd erfgoedlocaties brengen we de diversiteit van dit erfgoed en de veelzijdigheid van de daaraan verbonden verhalen tot leven. Benieuwd naar meer verhalen? Bezoek onze website: dagvanhetkasteel.nl 

Met dank aan
Dag van het Kasteel is mede mogelijk gemaakt met steun van het Fonds voor Cultuurparticipatie, het fonds dat initiatieven die meedoen aan cultuur stimuleren ondersteunt en de VriendenLoterij. NKS (Nederlandse Kastelenstichting) is initiatiefnemer van Dag van het Kasteel.

Voor de redactie
Voor meer informatie en beeldmateriaal kunt u contact opnemen met:
Boris de Munnick, pers & publiciteit, 0622978444
E-mail: [email protected]